onsdag 3 mars 2010

Tidningen Vi:s logotyp - en designklassiker

Man hör av sig från ett formgivningsmagasin och frågar om Vi-tidningens logotyp – ”en designklassiker”, som de säger.
Så här var det: Vi grundades 1913 och hette från början Konsumentbladet. 1936 beslutade man sig för att byta namn till Vi. Idén bakom detta geniala namn kom från medarbetaren Per Åsbrink, som sedemera blev riksbankschef (och far till Erik, f.d. socialdemokratisk finansminister.)
Men namnbytet drog ut på tiden, och hela sensommaren hette tidningen både Konsumentbladet och Vi. Och man gjorde en ny Vi-logga för varje nummer! Nedan ser ni några lekfulla exempel.
Till sist genomfördes namnbytet helt och illustratören Curt Peters fick i uppdrag att skapa den logga som blev en funkisklassiker och som pryder tidningens framsida än i dag.
I Vi nummer 38, från den 19 september, gjorde Peters logotyp debut (längst ned).















1 kommentar:

  1. LÄCKERT! Särskilt den med ballongerna. Kanske någon att börja använda igen?

    SvaraRadera